Banne Concert, zondagmiddag 28 januari 2018, 14.15 uur

In samenwerking met één van de Kunstkamers verwelkomen wij Lidy Bijdorp en Julien Brocal.

Celliste Lidy Blijdorp won het Grachtenfestival in 2014. Zij slaagde cum laude voor haar masters in Parijs en haar tweede master in Amsterdam. Alsof dat niet genoeg was volgde ze een studie op de prestigieuse Chapelle Musicale Reine Elizabeth in Brussel; daar ontmoette ze Julien.

Pianist Julien Brocal was een leerling van Maria João Pires en treedt nog steeds regelmatig met haar op. “Poëzie, spontaniteit, ingetogenheid en een diep gevoel voor structuur en bewustzijn van geluid zijn zeldzame kwaliteiten waarmee hij begiftigd is” (MariaJoão Pires).

LIDY BLIJDORP is een celliste met een enorme vertelkracht en wordt geprezen om haar ‘onthutsende” muzikaliteit. Behaalde 3 master onderscheidingen: in Parijs met de hoogste onderscheiding (1ière Prix avec felicitations), In Amsterdam en haar Artiesten Diploma aan de prestigieuze Chapelle Musicale Reine Elisabeth. 
 
Lidy speelde op festivals als de Amsterdamse Cellobiënnale, het Grachtenfestival Amsterdam en het Janine Jansen Festival. Trad op met het State Hermitage Orchestra (St. Petersburg) en met Orchestre de Chambre de Wallonie, het Orchestre Philharmonique Royal de Liège, Camerata Amsterdam en In New York (Sylff Chamber Music Seminar, Juilliard School), Italië (Chiesa di San Domenico, Recanati) en Zwitserland (Ftan Festival). Ook dit jaar speelt Lidy weer samen met het Nederlands Blazers Ensemble en met het Orkest van de 18de Eeuw en het Orkest van het Oosten. 
 
Sinds 2016 bespeelt Lidy de prachtige Italiaanse cello van Anner Bijlsma, haar ter beschikking gesteld via het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds

Aanvang: 14.15 uur, zaal open 13.45 uur.

Kaarten: € 12,50

Reserveringen:banneconcerten@gmail.com of info@reghthuyswestzaan.nl of aan de zaal.

Na afloop is er gelegenheid tot napraten met een drankje.

Wat achtergrond informatie 

Top musici herintroduceren Kamermuziek in het Reghthuys Westzaan volgens de Oude renaissance traditie.

Wat is er mooier dan luisteren naar een prachtige muziek in het oude Reghthuys in Westzaan. De laatste maanden worden er vele optredens georganiseerd door o.a. de Young Piano Masters Society. Er werd zichtbaar genoten van de pianoconcerten die van een buitengewoon niveau zijn. Het gebouw straalt een verfijnde, eeuwenoude geschiedenis uit. Je waant je er direct in de 18e eeuw. Hoe het publiek, de muziek en zo een omgeving elkaar tot grote hoogte kunnen opstuwen bemerkte ook al onze Koning Willem de I toen hij tijdens een bezoek aan de Zaanstreek in dit Reghthuys werd getrakteerd op clavecimbel- en pianomuziek.

De Muiderkring was een vermeende groep van letterkundigen en geleerden die regelmatig zouden zijn samengekomen voor literaire en muzikale avonden op het Muiderslot in de periode dat gastheer P.C. Hooft er woonde. In de jaren van de Wederopbouw en de restauratie van het Muiderslot na de Tweede wereldoorlog vonden er op het slot liefdadigheidsconcerten plaats en lezingen van harpiste Rosa Spier, zangeres Gre Brouwenstijn en acteur Jan Musch. Het succes hiervan werd de structurele basis voor een Muiderkring in de geest van P.C.Hooft. Een mooie geschiedenis die ook in het Reghthuys weer tot leven kan worden gebracht. De prachtige ambiance nodigt uit tot waardevolle samenkomsten en verrijking van geest en Gerda en Ronald willen deze traditie graag vernieuwen.

Een stukje geschiedenis: Het ontwerp van het Reghthuys is van de Amsterdamse architect en filosoof Johan Samuel Creutz. Van oorsprong van Duitse komaf en hij was korte tijd bouwmeester in Amsterdam. Via allerlei omwegen is hij tijdens de Napoleontische oorlog in Rusland terecht gekomen en daar ook overleden. De Russische Bariton klanken en het onlangs gegeven concert van het koor Soglasje zou hij waarschijnlijk zeer gewaardeerd hebben. Creutz kreeg de opdracht tot ontwerp van een gebouw dat classisistisch moest zjjn, heel modern in die tijd. Het gebouw zit vol et verwijzingen naar de Oudheid. U vindt in het gebouw afbeelddingen van Minerva, godin van de kunsten en de ambachtslieden. De keizer Justianus die als eerste gelijkheid voor rechtspraak afkondigde.  Overal waar je kijkt verwijzingen naar bestraffing:  de zweep, het dragen van een hoed staat voor waardigheid, het serpent voor gevaar en een spiegel voor zelfkennis. Creutz had een ontwerp klaar voor een monument twee keer zo groot als het huidige. De vierde Engelse oorlog gooide roet in het eten, de economie liep terug. Ook toen kende men het woord al.. bezuinigen op afmeting.

Het Reghthuys heeft maar 28 jaar haar functies als Rechtbank, secretariaat voor de Weeskamer en het ijkwezen uitgevoerd (1783-1811) De Franse overheerser Napoleon heeft er direct een einde aan gemaakt. Het oude regime was aan vernieuwing toe vond hij. Ver van bevoorrechte adel en stoffige kerkelijke instanties. In het Reghthuys werd toentertijd alleen civielrecht gesproken. Te zien aan de beeltenis van Vrouwe Justitia die niet is geblinddoekt. Van 1816 tot aan 1974 de samenvoeging van diverse gemeenten tot Zaanstad heeft het Reghthuys voor de gemeente Westzaan dienst gedaan. Het polderbestuur, mede-eigenaar van het monument heeft tegen een som geld (Hfl.2541,–) afstand gedaan van haar rechten op het gebouw.

Een dieptepunt uit de geschiedenis: in september 1820 wilde het eerder genoemde polderbestuur het Reghthuys afbreken. De Gouveneur van de Koning, sTets van Goudriaan, heeft het gevaar voor sloop weten af te wenden. Wat zijn we hier dankbaar voor. Een onvoorstelbaar mooi stuk historie is bewaard gebleven.

Dankzij de samenwerking met The Young Piano Masters Society en de bezielende ondersteuning van Gerda van Eerde en Ronald Willemsen kunnen we de meest prachtige muziek beluisteren. Top muziek, een top ambiance en in een tot de Top Honderd behorend monument van Nederland.

Hartelijkste groet
Ronald Willemsen                             
ronaldwillemsen.com